Saturday, January 1, 2011

OPERASI TAHUN BARU : SKUAD HISBAH AKHAWAT TURUN PADANG


KAHERAH, 1 JANUARI: Gerak kerja Unit Hisbah terus berjalan walaupun dalam musim peperiksaan bagi Universiti Al-Azhar dan beberapa university lain. Perlaksanaan konsep amar makruf dan nahi mungkar ini perlu diteruskan bagi memastikan mahasiswa yang berada di Mesir ini, terhindar dari sebarang gejala sosial. Timbalan II Unit Hisbah PMRAM, Saudari Norazura Rahim ketika ditemui berkata, kerjasama dari semua pihak adalah amat penting. Terutama rakan sebaya dan ahli serumah perlu sentiasa menjalankan konsep mencegah kemungkaran ini, bagi memudahkan lagi Unit Hisbah masing-masing menjalankan tugas dan tanggungjawab.

Bersempena Sambutan Tahun Baru 2011, pihak Unit Hisbah PMRAM PUSAT mengadakan Operasi Mesra Happy New Year, bagi menjalankan operasi membanteras maksiat yang berlaku. Operasi tersebut telah diketuai oleh Timbalan II Unit Hisbah PMRAM, Saudara Norazura Rahim dan beberapa AJK Pusat dengan kerjasama dari Unit Hisbah Cawangan di sekitar Kaherah. Turut serta Naib Pengerusi II HEWI (Unit Dakwah dan Pembangunan Insan) Saudari Hurriyyah Abdul Mokti dan beberapa pimpinan HEWI PMRAM iaitu Saudari Nurul Hasanah Yahuza dan Saudari Nor Hasyimah binti Hassan.

Gerakan bermula pada jam 9.30 pagi dengan satu sesi taklimat yang bertempat di Rumah Perak A, Hayyu Sabiek. Taklimat dimulakan oleh Saudari Norazura Rahim, dengan membahagikan kepada beberapa kawasan mengikut negeri dan sedikit penerangan ringkas tentang tatacara mengadakan rush. Seterusnya, sedikit ucapan penutup yang disampaikan oleh Saudari Hurriyyah Abdul Mokti. Skuad Hisbah bergerak mengikut kawasan yang ditetapkan setelah selesai taklimat, dengan membawa risalah yang telah disediakan oleh Unit Penerangan Hisbah Pusat.

Operasi pada 31 Disember yang lalu bertindak menasihati beberapa pasangan dan individu terbabit serta mengedarkan risalah bersempena Tahun Baru 2011. Skuad Hisbah yang disertai oleh ahli-ahli negeri terbabit selesai melakukan operasi hingga jam 4.30 petang.

No comments: