Friday, September 26, 2008

Ikhtilat Moden Turut Mengundang Kemungkaran

Tidak tersentuhkah perasaan kita apabila melihat Muslimah lain (lebih lagi jika ahli keluarga kita), dijamah begitu sahaja aurat mereka yang dihiasi oleh pakar segala andaman, Syaitan yang direjam, dengan pandangan yang ditajamkan pula oleh panahan Syaitan? Realitinya, ada yang berbangga pula dengan kecantikan Muslimahnya menjadi tontonan khalayak. Natijahnya berjayalah jarum halus yang dicucuk oleh Syaitan dibantu oleh gerakan Freemason sedunia yang ingin merosakkan Muslimin sedayanya.

Semalam juga sempat ana "berchatting" dengan seorang adik yang menyentuh budaya Tagging, Friendster, MySpace dan sebagainya yang menjadi budaya remaja dunia. Pada masa yang sama ana membuka blog Akhi Tawel (The Forgotten Lessons) dan Subhanallah, Akhi Tawel juga membicarakan hal yang sama! Sudah lama ana memikirkan perkara yang sama, dan memerhatikan budaya ini. Tentu sekali banyak perkara di dunia ini bak pisau boleh digunakan untuk kebaikan dan keburukan. Tanggungjawab kita pula sebagai mukallaf untuk mengambil kebaikan dan menjauhi keburukannya.

Sayangnya, jiwa yang sudah rosak mudah cenderung kepada keburukan daripada kebaikan. Maka jadilah Friendster dan sebagainya, alat "ikhtilat" moden dan membudayakan hubungan bukan mahram tanpa batasan. Hatta "Azhariah" yang cukup berjaga-jaga dengan ikhtilat pun, bersama-sama merancakkan lagi budaya ini, meletakkan pula gambar-gambar yang selama ini cukup dijaga, untuk tatapan dunia.

Biasanya wanita cukup berjaga-jaga dari memberi orang lain gambarnya. Tapi kini seisi dunia boleh melihat dan mengambil gambar mereka tanpa batasan. Fitnah ini melanda semua masyarakat dunia tanpa disedari atau dipedulikan. Kalau kita katakan zaman ini zaman moden, maka sedarilah sesungguhnya syaitan itu akan cuba sedayanya juga memodenkan segala jarum tipu muslihatnya sesuai dengan zaman ini.

Petikan dari-- http://aljoofre.iluvislam.com/

No comments: